Antigelul este unul dintre fluidele esențiale pentru funcționarea motorului unei mașini, alături de lichidul de frână și de ulei. În lipsa antigelului, anumite componente ale motorului pot exploda din cauza supraîncălzirii sau pot crăpa în condiții de temperaturi scăzute, din cauza apei care îngheață în instalații.
Totodată, respectivele componente se vor uza ușor în lipsa antigelului, din cauza frecării și a căldurii degajate în urma acestui proces.
Pentru a te face să înțelegi mai ușor de ce este atât de important acest fluid, îți oferim toate informațiile pe care trebuie să le știe orice șofer.
La ce folosește antigelul
Antigelul are un triplu rol în funcționarea motorului, acționând ca lichid de răcire, agent împotriva înghețului și ca lubrifiant.
Acesta are un punct de fierbere ridicat si astfel se evită supraîncălzirea motorului în timpul funcționării. Dacă ar fi folosită apă sau un alt lichid, temperaturile ridicate generate de motor ar face ca acestea să înceapă să fiarbă iar presiunea aburilor ar provoca explozia instalațiilor.
În același timp, antigelul are și un punct de îngheț foarte scăzut, așa că nu este cu nimic afectat de temperaturile din timpul iernii. Dacă lichidul folosit ar îngheța la zero grade, acesta își va mări volumul iar radiatorul și conductele de răcire ar crăpa.
Nu în ultimul rând, antigelul are și rol de lubrifiere, fiind foarte eficient datorită consistenței sale ușor vâscoase.
Cât de des trebuie înlocuit
În funcție de tipul fluidului, antigelul începe să-și piardă din proprietăți după 2-3 ani, moment în care se impune schimbarea sa.
Dacă nu mai ții minte când ai făcut ultima înlocuire, programează-te pentru verificarea antigelului de la mașină la un service specializat, iar specialiștii de acolo îți vor spune dacă e sau nu cazul să îl schimbi.
Totuși, intre două înlocuiri antigelul mai trebuie completat ori de câte ori coboară sub nivelul minim marcat pe vasul de expansiune.
Care e diferența între antigel și lichidul de răcire
Denumirea de antigel este atribuită unui produs concentrat, cu un grad mai mare de vâscozitate. Pentru a putea fi folosit, acesta se diluează cu apă distilată, iar ceea ce rezultă este lichidul de răcire care se toarnă în vasul de expansiune.
În timp, denumirea de „antigel” a căpătat o conotație generică, fiind folosită atât pentru produsul concentrat cât și pentru lichidul de răcire diluat. Trebuie să reții că nu este vorba de unul și același lucru, iar folosirea antigelului concentrat fără a fi diluat este contraindicată. Acesta este prea vâscos și circulă mai greu prin instalația de răcire, ceea ce va duce la apariția unor defecțiuni.
De asemenea nu este recomandată nici folosirea unui lichid de răcire prea diluat, pentru că astfel scade punctul de fierbere și crește cel de îngheț, ceea ce duce la problemele menționate anterior.
Un lichid de răcire eficient trebuie să conțină antigel și apă distilată în proporții egale, de 50%.
Cum se completează antigelul
Din diferite motive, nivelul lichidului de răcire din instalație poate scădea, însă nu trebuie să te alarmezi dacă acesta se menține în parametrii optimi. Dacă lichidul scade frecvent sub pragul minim sau chiar dispare complet din vasul de expansiune, e semn că există o scurgere pe undeva și trebuie să faci o vizită la service.
Nivelul lichidului de răcire se măsoară cu motorul rece, examinând vasul de expansiune. Dacă lichidul a ajuns la nivelul minim indicat pe peretele vasului sau sub acesta, trebuie completat. În vas se adaugă lichid de aceeași culoare cu cel folosit, având grija ca nivelul sa nu depășească pragul maxim marcat pe vasul de expansiune. De preferat este ca nivelul lichidului cu motorul rece sa fie undeva la jumătate, între pragul minim și cel maxim.
În timpul mersului, lichidul se încălzește și își mărește volumul, iar dacă vasul de expansiune este prea plin, poate exploda.
Nu încerca niciodată să înlocuiești antigelul și lichidul de răcire cu alte fluide pentru că ai toate șansele să îți distrugi complet motorul și suntem siguri că nu ți-ai dori așa ceva!