Un studiu al cercetătorilor americani a dezvăluit că șoferii cu mașini scumpe nu opresc la trecerile de pietoni. Potrivit studiului, la fiecare creștere cu 1.000 de dolari a prețului mașinii, probabilitatea ca șoferul să oprească la trecerile de pietoni scade cu 3%.
Cercetătorii au urmărit sute de mașini la treceri de pietoni din Statele Unite,unde legea îi obligă pe șoferi să oprească. Au aflat astfel că probabilitatea ca cei care conduc mașini mai ieftine să oprească pentru a permite pietonilor să traverseze este mai mare decât în cazul celor cu mașini scumpe. În medie, valoarea mașinilor care opresc la trecerile de pietoni este de 5.900 de dolari, în timp ce valoarea medie a celor care nu au oprit se ridică la 8.000 de dolari.
Studiul, desfășurat de Journal of Transport & Health, a avut inițial scopul de a cerceta influența rasei și a sexului asupra ratei accidentelor care implică pietonii. Rezultatele nu au fost concludente din acest punct de vedere, în schimb au dus la descoperirea neașteptată că valoarea mașinii reprezintă un factor mai predictibil în ceea ce privește probabilitatea ca șoferul să oprească la trecerea de pietoni.
Trecerile de pietoni care au fost urmărite în cadrul studiului seamănă destul de mult cu cele europene, fiind vorba de cele marcate benzi albe pe asfalt („zebră”), nesemaforizate. Potrivit lui Courtney Coughenour, doctor la universitatea din Nevada, una dintre cauzele acestui comportament este faptul că cei care conduc mașini modeste empatizează mai ușor cu persoanele care merg pe propriile picioare.
În cadrul studiului, voluntari purtând veste reflectorizante au traversat la treceri de pietoni din Portland, Oregon și în Las Vegas, notând comportamentul șoferilor în cazul a 500 de mașini. În afară de faptul că valoarea mașinii s-a dovedit un indicator foarte precis asupra probabilității ca șoferul să oprească la trecerea de pietoni, trebuie notat că numai 129 de șoferi din cei 500 au oprit la trecerile de pietoni, în ciuda obligației legale pe care o aveau de a face acest lucru.
Citește și…
Citeste mai mult pe aici