La fiecare revizie auto de toamna trebuie sa iei in calcul cateva aspecte ce tin de siguranta la volan in sezonul rece. Dintre consumabile, in fruntea prioritatilor trebuie sa se afle anvelopele. In tara noastra, cauciucurile de iarna nu sunt doar obligatorii prin lege, ci si extrem de utile in orice conditii meteorologice sau de infrastructura. Iata ce ar trebui sa cunosti inainte de a comanda un set nou de anvelope de iarna 205 55 r16 pentru masina ta.
Cand devin obligatorii
Legea nu ofera un termen calendaristic pentru echiparea masinii cu anvelope de sezon. In orice moment al anului, daca circuli pe suprafete de drum public acoperite cu polei, zapada, gheata sau alte derivate, trebuie ca masina sa fie incaltata cu cauciucuri care au pe flanc inscriptia M + S sau simbolul fulgului de nea. Practic, ele sunt obligatorii si in septembrie, daca mergi la munte si dai de zapada pe carosabil.
Diferente intre cauciucurile de vara, mixte si de iarna
Tehnologia de productie a anvelopelor de vara este diametral opusa fata de cele de iarna. Undeva la mijloc se afla pneurile mixte. Cauciucurile de vara sunt subtiri si rigide pentru a rezista la temperaturi ce ating peste 50 de grade Celsius la nivelul asfaltului incins. In schimb, pneurile de iarna sunt mai groase si mai moi, in primul rand pentru a rezista la temperaturi negative, dar si pentru a ajuta masina sa treaca mai usor peste obstacole precum zapada adunata pe carosabil, portiuni de gheata, nisip, sare, material antiderapant etc. Dispunerea canelurilor benzii de rulare la cauciucurile de iarna este unidirectionala si are rolul de-a prelua si arunca apa care intra in contact cu roata. O anvelopa de vara care ruleaza prin zapada va acumula apa inghetata asemenea unui bulgare, acoperind in intregime banda de rulare. In conditiile unui asfalt uscat, pneurile de vara se uzeaza mult mai rapid. Desi indeplinesc criteriile legale, pneurile mixte ofera randament bun doar in traficul urban, la temperaturi pozitive, fara precipitatii. In conditii de iarna adevarata, nici un alt model nu rezista competitiei cu cauciucurile speciale de sezon.
Ce fel de jante sunt recomandate
Principalul disconfort al inlocuirii rotilor de sezon este timpul petrecut la vulcanizare. Dupa prima zapada, cozile la atelierele auto devin interminabile. Pentru a reduce din timpii de asteptare, cei mai multi soferi echipeaza ambele seturi de anvelope pe jante separate. Si in acest caz diferenta fata de cauciucurile de vara este semnificativa. Daca pentru sezonul cald se recomanda jante din aliaj, usoare si estetice, cu diametru mare si un raport mic intre lungimea benzii de rulare si flancul anvelopei, pneurile de iarna trebuie sa fie la polul opus. O janta din tabla, mai grea decat aliajul, va ajuta la aplicarea unei presiuni superioare pe roata pentru parcurgerea suprafetelor inzapezite. In plus, diametrul jantei poate fi mai mic, pentru a lasa loc unui flanc al anvelopei superior, tinand cont ca pneurile de iarna sunt mai groase.
Ce se intampla iarna cu presiunea din roti
Conditiile meteorologice nu influenteaza cauciucurile doar in timpul rularii, ci si atunci cand masina stationeaza. In ceea ce priveste valorile de presiune, acestea raman neschimbate de-a lungul intregului an si le regasesti in cartea tehnica a masinii sau inscrise pe stalpul caroseriei sau pe interiorul usii rezervorului de carburant. La temperaturi scazute rotile pierd din presiune, asadar in timpul iernii trebuie sa le verifici mai des. In special daca masina este parcata peste noapte intr-un garaj incalzit, diferenta de temperatura va grabi scaderea presiunii din roti.
Cauciucurile de iarna isi dovedesc eficienta in sezonul rece, la temperaturi mai mici de 10 grade Celsius, indiferent de starea drumurilor sau de prezenta sau lipsa precipitatiilor. Pe asfalt umed sau uscat, anvelopele de sezon imbunatatesc aderenta si stabilitatea masinii, oferind un plus de siguranta la volan.