Până și cei care nu se pricep prea mult la mașini au constatat, cu siguranță, în filmele vechi cum cei care conduceau mașini considerate astăzi de epocă erau nevoiți să rotească continuu de volan doar pentru a face dreapta la semafor.
- Asta pentru că mașina respectivă nu avea servodirecție!
Astăzi considerăm că este de la sine înțeles că până și cele mai vechi mașini să fie dotate cu servodirecție.
Pentru o mare parte din istoria automobilului, volanul a fost un mijloc mecanic de rotire a roților, ceea ce a făcut deosebit de dificilă rotirea roților atunci când mașina era oprită completă, deoarece șoferul trebuia să depună un efort și mai mare pentru a roti volanul.
Ce este servodirecția?
- Servodirecția este un mecanism de comandă a direcției prevăzut cu un servomecanism hidraulic sau electric.
Sistemul de servodirecție este o componentă principală a sistemului de direcție la autovehiculele moderne, care are rolul de a micșora efortul necesar pentru schimbarea direcției, în mod special la viteze mici și în staționare.
Altfel spus, la mașinile cu servo poți mișca volanul cu un singur deget. Servodirecția devine o parte cu atât mai importantă a sistemului de direcție cu cât tot mai multe mașini sunt echipate cu anvelope sport, iar motoarele sunt tot mai puternice, ridicându-se problema necesității unui control excelent al direcției pentru siguranța conducătorului auto.
Primul brevet datează din 1876, iar prima mașină cu servodirecție, din 1951
- Prima servodirecție pe o mașină de serie a fost pusă la dispoziție de Chrysler în 1951
- primul brevet pentru servodirecție a venit în 1876 și a fost îmbunătățit cu o versiune hidraulică în 1902 de Frederick W. Lanchester.
Fără niciun rezultat însă, pentru că niciunul dintre aceste brevete nu a fost adoptat de vreun producător de automobile care existau la acea vreme.
Abia în anii 20 au apărut prototipurile pentru ceea ce mai târziu avea să se numească servodirecție. Francis Davis a fost cel care a inventat prima servodirecție care a fost montată pe o mașină; de fapt sistemul folosit de Chrysler în 1951 s-a bazat puternic pe modelul lui Davis, care până atunci era considerat prea scump pentru a fi oferit publicului.
Războiul a convins omenirea să investească în tehnologia pentru servodirecție
Adevărata utilitate a servodirecției nu a fost înțeleasă pe deplin decât în cel de-al Doilea Război Mondial, când brevetele de servodirecție ale lui Davis au fost utilizate pentru a ușura manevrarea mașinilor grele de război, cum ar fi vehiculele blindate.
La fel ca în majoritatea invențiilor cu aplicații militare, necesitatea luptei a dus la dezvoltarea rapidă a tehnologiei care era abia la început.
La sfârșitul războiului, peste 10.000 de vehicule brăzdau câmpurile de luptă din întreaga lume cu ajutorul servodirecției.
După cel de-al Doilea Război Mondial, Chrysler a susținut tehnologia pe care se baza servodirecția, iar peste 1 milion de vehicule aveau servodirecție până în 1953.
În ciuda omniprezenței tehnologiei, toate sistemele de servodirecție nu sunt create la fel!
De fapt, odată cu adăugarea de tehnologii electronice și multivariabile, s-au făcut pași mari în tehnologia de direcție în ultimii 10 ani, companii precum:
- Citroen
- Toyota
- Honda
eliberând și brevete legate de servodirecție.
Ce știm despre servodirecția de pe Chrysler Imperial
Primul model dotat de Chrysler cu servodirecție în 1951 a fost Chrysler Imperial. Sistemul folosea o pompă de servodirecție atașată în spatele unui generator de șase volți care alimenta cu fluid o cutie de viteze asistată hidraulic.
Multe dintre vehiculele de lux Chrysler, De Soto, Dodge și Plymouth au folosit sistemul de tip Gemmer până în 1954. Au fost utilizate două casete de servodirecție Gemmer diferite.
Primele angrenaje de proiectare nu aveau tuburi de fluid vizibile, deși existau tuburi de distribuție a fluidului încorporate în carcasă. Casetele Gemmer mai noi aveau tuburi de fluid din oțel clar vizibile în afara cutiei de viteze.
O schimbare a fost făcută pentru mașinile de dimensiuni mari Chrysler la sfârșitul anului 1954, odată cu introducerea unei pompe de servodirecție separate în stil Eaton și a fost adoptată o transmisie de tip coaxial.
Un nou sistem de control constant a fost, de asemenea, disponibil pentru mașinile de dimensiuni mari între anii 1958-1964, dar cele două sisteme s-au suprapus în timpul producției între 1954 și 1958.
Clip publicitar din 1952: poți roti volanul cu un singur deget, „la fel de ușor ca apelarea unui telefon”
„La fel de ușor ca apelarea unui telefon”, așa suna reclama prin care cei de la Chrysler se lăudau în 1952 cu modelul DeSoto prevăzut cu noul sistem de servodirecție, primul oferit pe o mașină cu preț mediu.
Vedeți noua caracteristică fierbinte pentru 1952 în acest spot comercial original DeSoto.
Interesant de știut că la un an după ce au produs prima mașină cu servodirecție, Chrysler Imperial, cei de la Chrysler Corporation au extins această opțiune și la modelul DeSoto.
- Servodirecția era o funcție opțională pentru care proprietarul trebuia să plătească în plus 199 de dolari peste prețul de bază al unui DeSoto, care a variat între 2.552 dolari până la 3.774 dolari în acel an.
General Motors avea să introducă servodirecția pentru divizia Cadillac tot în 1952.
Vă invităm să urmăriți clipul publicitar care a prins extrem de tare la public în anul 1952, clip în care clienții erau anunțați că puteau roti volanul noului DeSoto cu un singur deget, „la fel de ușor ca apelarea unui telefon”.
La începutul anilor ’50, șofatul în orașele din SUA era influențat de aglomerații și zone înguste, în timp ce mașinile continuau să fie tot mai mari în dimensiune și greutate.