În 1975, patronul unei firme de pompe funebre pe nume Robert Docie conducea un dric aparținând Schoedinger Funeral Homes și a fost foarte aproape să provoace un accident după ce un alt vehicul a intrat în zona lipsită de vizibilitate a oglinzilor, așa numitul „unghi mort”.
Având doar 20 de ani la acea vreme, Docie a început să caute o modalitate de a crea o oglindă destinată special „unghiului mort”, care să împiedice producerea unor accidente periculoase.
A reusit sa vanda „oglinda pentru unghiul mort” in Kmart si Wal-Mart
A petrecut ani întregi încercând apoi să își vândă invenția, pe care într-un final a reușit să o comercializeze sub numele de Docie Wedge Blindspot Mirror în Kmart, Wal-Mart și alte lanțuri mari de magazine de piese auto.
Astăzi, Ronald Docie este considerat unul dintre experții care au contribuit la apariția unor invenții importante pe piața auto. El a oferit consultanță mai multor antreprenori, ajutându-i să își breveteze și să își vândă ideile.
De asemenea, el a pledat în numele inventatorilor independenți în timpul întâlnirilor din Congresul SUA. Cartea lui Docie, The Inventor’s Bible, este considerată un adevărat ghid, o carte de căpătâi despre ceea ce trebuie să faci pentru a lansa pe piață un nou produs sau serviciu. Influența sa asupra antreprenorilor în ultimii 30 de ani a contribuit la modelarea multor idei strălucite în afaceri de succes.
Deși experiența lui Docie în domeniul firmei de pompe funebre a fost una scurtă, fără îndoială a avut un impact durabil asupra succesului său. Cel mai probabil dacă nu ajungea în aceea zi să conducă dricul care era gata să producă un accident astăzi nu am mai fi avut atât de utila oglindă retrovizoare dedicată „unghiului mort”.
Oglinda pentru „unghi mort”, o reglementare UE în baza studiilor accidentelor auto
La peste 30 de când Robert Docie inventa oglinda auto pentru unghiul mort, Uniunea Europeană avea să impună prin lege dotarea mașinilor de peste 3,5 tone cu astfel de oglinzi. Decizia a venit în urma studiilor care au demonstrat câte accidente se produc pe șosele din lipsa acestei mici, dar importante dotări.
În primă fază Uniunea Europeană a decis că toate vehiculele noi grele puse în circulație în UE începând cu 27 ianuarie 2007 trebuie să fie echipate din fabrică cu oglinzi retrovizoare pentru unghiul mort.
Ulterior, în 2012, a urmat un raport privind postechiparea cu oglinzi retrovizoare de acest tip a vehiculelor grele pentru transportul de mărfuri înmatriculate în Comunitate.
„În numeroase accidente rutiere sunt implicate vehicule mari ai căror conducători auto nu observă prezența altor participanți la trafic în imediata proximitate.
Cum putem evita accidentele cu ajutorul acestei oglinzi?
Accidentele respective survin deseori ca urmare a schimbării de direcție în intersecții, ramificații rutiere sau sensuri giratorii în situații în care conducătorii auto nu reușesc să-i vadă pe ceilalți participanți la trafic aflați în „unghi mort”.
Unghiurile moarte sunt zonele din jurul unui vehicul care nu pot fi văzute de către conducătorii auto, nici direct privind pe fereastră, nici indirect cu ajutorul oglinzilor retrovizoare sau al altor dispozitive.
Deosebit de importante pentru siguranța rutieră sunt unghiurile moarte ale vehiculelor grele pentru transportul de mărfuri, adică vehiculele destinate transportului de mărfuri a căror masă maximă 1 este de peste 3,5 tone”, se arată în raportul UE.
La rândul ei, Administrația Națională pentru Siguranța Traficului pe Autostrăzi, din SUA, a precizat că în fiecare an apar aproximativ 840.000 de accidente legate de unghiul mort.
De aceea, unele vehicule moderne oferă acum o funcție suplimentară de a detecta unghiul mort, ca o caracteristică de siguranță; de obicei o lumină care se aprinde pe oglinda laterală dacă un obiect se află în unghiul mort al mașinii.