Era februarie 1978 și un grup de copii se jucau săpând în noroi undeva în curtea unei case de la adresa 1137 W, pe strada 119 din cartierul West Athens din Los Angeles. La câțiva centimetri sub pământ au dat peste ceva tare, ce părea a fi plafonul unei mașini.
A fost chemată poliția, iar sergenții Joe Sabas și Dennis Carroll au decis că vor trebui să adune o echipă mult mai mare pentru a vedea ce se află exact îngropat în curtea casei din Los Angeles.
Incredibila poveste este prezentată cu lux de amănunte de publicația Vintage Everyday.
Cei doi polițiști s-au întors la casa respectivă însoțiți de un excavator și de mai mulți muncitori cu lopeți, care au început să scoată la suprafață tone de pământ.
Practic, au excavat cu grijă toată curtea, scoțând la lumină ceva atât de magnific încât a devenit o legendă urbană în Los Angeles.
Ce au găsit?
Nici mai mult nici mai puțin decât un Ferrari Dino 264 GTS din 1974.
Un vehicul elegant, de culoare verde, în valoare de 22.500 de dolari, sau aproximativ 110.000 de dolari în banii de astăzi.
Sergentul Carroll a verificat cu atenție prin parbrizul mașinii dacă înăuntru există vreun corp sau marfă de contrabandă. Nu era nimic.
Însă, mașina fusese anunțată furată în urmă cu aproximativ patru ani.
Ciudata descoperire a stârnit imediat atenția și imaginația reporterilor locali, care au început să lanseze diverse ipoteze.
Casa în curtea căreia fusese îngropată mașina era locuită de doar câteva luni de niște chiriași care nu aveau nicio explicație, iar vecinii au mărturisit că nu sesizaseră niciodată nimic ciudat în preajmă.
Mașina cumpărată cadou de un instalator pentru soția sa
Dar până la urmă care era de fapt povestea cu acel Ferrari Dino îngropat?
Cine deținuse această mașină și cum a fost furată?
Los Angeles Times a scris doar că mașina a fost cumpărată în octombrie 1974 de un instalator din Alhambra, California, pe nume Rosendo Cruz înainte de a fi furat două luni mai târziu.
De fapt, abia în 1986, grație unor lucrări de investigație realizate de Greg Sharp de la publicația AutoWeek, unele detalii suplimentare au devenit publice despre mașina găsită îngropată în anul 1978.
Potrivit lui Sharp, Ferrari-ul respectiv fusese ridicat de Cruz de la Hollywood Sports Cars – reprezentanța preferată a celor bogați și faimoși – ca un cadou pentru ziua de naștere a soției sale.
Femeia a ajuns să conducă mașina doar 500 de mile, până în fatidica noapte de 7 decembrie, când cei doi soți sărbătoreau aniversarea nunții.
Nu i-a plăcut fața valetului care parca mașinile
Jurnalistul Sharp a scris că se pare că lui Cruz nu i-a inspirat prea multă încredere fața băiatului care se ocupa cu parcarea mașinilor la restaurantul Brown Derby de pe bulevardul Wilshire.
Deci, în loc să parcheze în parcarea restaurantului, Cruz lăsase mașina pe stradă. Când el și soția sa s-au întors de la cina lor romantică, mașina dispăruse.
În orice caz, incidentul a fost înregistrat de poliție ca furt. În consecință, grupul Farmers Insurance a plătit întreaga valoare a asigurării vehiculului.
Acest lucru a însemnat, că atunci când, patru ani mai târziu, Ferrari-ul Dino a reapărut din pământ, în cartierul West Athens, acesta a devenit proprietatea legală a firmei de asigurări.
În consecință, compania a început să primească o avalanșă de cereri de la potențiali cumpărători.
Cu toate acestea, interesul pentru mașina respectivă s-a datorat în mare măsură unor articole ușor înșelătoare realizate de Priscilla Painton de la Los Angeles Times. „În afară de o mică gaură deasupra stopului din dreapta, mașina este într-o stare surprinzător de bună”, a scris jurnalista.
De fapt, starea mașinii era mult mai rea decât atât.
Vândută cu greu la licitație
În realitate „cele 21 de straturi de vopsea de pe mașină (14 de grund, șapte vopsea) erau mâncate de parcă mașina suferea de varicelă albă”, a scris Sharp în AutoWeek.
„Rugina formase găuri în corpul automobilului italian și apoi se răspândise peste tot, inclusiv în interiorul elegant din piele.” Mai mult, evaluarea generală făcută de firma de asigurări a fost atât de sumbră, încât erau mici șanse ca vehiculul să poată fi restaurat.
Cu toate acestea, compania de asigurări a scos vehiculul la licitație. Și, deși multe dintre piesele sale au fost aparent jefuite în timp ce stăteau expuse într-un depozit din Pasadena, după săptămâni întregi de licitație, ea a fost în cele din urmă vândută cu o valoare cuprinsă între 5.000 și 9.000 de dolari (sau 18.000 și 32.000 de dolari când a fost ajustată pentru inflație).
Telefonul misterios din anul 2012
După aceea, povestea a dispărut din memoria publică. Apoi, în 2012, Mike Spinelli de pe site-ul auto Jalopnik a scris un articol despre celebrul Ferrari Dino, și a primit un telefon de la un bărbat pe nume Brad Howard.
- „Am citit articolul tău despre Ferrari-ul îngropat. Destul de interesant… Este mașina mea și o am din anul 1978”, i-ar fi spus bărbatul ziaristului.
Howard a explicat că a cumpărat mașina distrusă de la un om de afaceri local, care a achiziționat-o la licitație și care probabil a regretat gestul. Întrebarea era „de ce a cumpărat-o Howard”? „Din 1974 până în 1978 a fost o perioadă secetoasă în Los Angeles.
Așa că m-am gândit că mașina asta a stat sub pământ, unde nu a fost prea multă umezeală … poate că reușesc să dau lovitura cu ea”, i-a explicat acesta lui Mike Spinelli.
Teoria sa s-a dovedit a fi corectă. Giuseppe Cappalonga, un mecanic local talentat, a început să dezasambleze motorul și să-l repare. De fapt, a reușit să o restaureze la o treime din costul unui dealer oficial Ferrari.
- Așadar, după aproape 40 de ani, datorită grijii proprietarului, motorul mergea încă perfect.
În plus, caroseria mașinii a fost îngrijită o lună întreagă într-un garaj din Los Feliz. Aceasta a fost, de asemenea, echipată cu un interior nou și a fost revopsit într-un verde izbitor.
Ca un ultim amănunt, Howard a ales un număr de înmatriculare preferențial, cu textul „DUG UP” (dezgropată).
Misterul furtului, dezvăluit de polițistul pensionar
Dar Howard nu a fost singura persoană care l-a contactat pe Spinelli după publicarea articolului său. Într-o uimitoare întorsătură de situație, sergentul Carroll, acum pensionat din departamentul de poliție Los Angeles, i-a explicat de ce vehiculul a fost furat și cum a ajuns într-o curte din West Athens.
În mod ciudat, s-a dovedit că, spre deosebire de ceea ce scrisese Los Angeles Times, poliția nu a fost chemată la fața locului de niciun copil.
Acest mic detaliu era o poveste de acoperire pentru a proteja un informator al poliției. De fapt, acest informator i-a condus pe ofițeri în curte spunându-le că vehiculul a fost furat ca parte a unei escrocherii privind polița de asigurare, iar furtul a fost orchestrat de proprietarul mașinii, Cruz.
Potrivit lui Carroll, hoții fuseseră plătiți pentru a fura acel Ferrari Dino și a scăpa definitiv de el, dar ei s-au gândit că mai bine îl îngroapă în speranța că îl vor recupera într-o zi.
În cele din urmă s-a dovedit o decizie bună: o mașină atât de frumoasă precum Ferrari Dino merită o viață lungă și fericită.
Cât despre hoți, aceștia nu au fost găsiți niciodată, iar cazul a fost clasat.