Odată cu alegerile prezidențiale la care americanii au avut de ales între Trump și Biden, în statul California a avut loc un referendum privind statutul șoferilor companiilor de transport alternativ.
Mai exact, reprezentanții așa numitei economii „gig” sau economia de tip sharing, au scos oamenii la vot încercând să transforme șoferii companiilor de ride-sharing, precum Uber, întru-un model care să fie adoptat în toată țara. Americanii din California au fost întrebați dacă companiilor de ride-sharing, precum Uber, ar trebui să li se permită să angajeze șoferi ca și contractanți independenți, mai degrabă decât ca angajați.
„Gig economy” presupune un contract pe perioada limitată și înseamnă, de fapt, să le oferi clienților serviciile de care au nevoie, atunci când au nevoie, pentru perioada în care au nevoie de ele.
Votul a arătat că majoritatea de 58% sprijină o astfel de opțiune. Astfel, companiile americane Uber și Lyft au câștigat o victorie uriașă la urne și vor continua să își clasifice șoferii drept contractori externi, nu șoferi angajați.
Campanie extrem de scumpă cu un rezultat resimțit la bursă
California adoptase anterior o lege care obligă companiile să trateze șoferii drept angajați. Companiile au venit cu o propunere proprie, iar acum cetățenii au votat-o.
După vot, acțiunile Uber au crescut miercuri, 4 noiembrie, cu 15%, ajungând până la 40,99 USD, în timp ce acțiunile Lyft, o altă companie important americană de ride-sharing, au crescut cu 11% până la 29,19 USD. Aceste companii de ride-sharing, împreună cu DoorDash, Instacart și Postmates, au investit peste 205 milioane de dolari în campania electorală pentru acest referendum.
Uber și Lyft activează în transportul alternativ, în vreme ce Instacart și Doordash sunt platforme online pentru de comandat mâncare.
Șoferii își vor plăti singuri datoriile la stat
Măsura de scrutin, cunoscută sub numele de Propunerea 22, a fost concepută ca o excepție pentru companiile de ride-sharing și delivery în ceea ce privește legislația muncii. Nefiind tratați drept angajați, șoferii și curierii nu vor mai beneficia de concediu plătit, concediu medical și alte beneficii, așa cum voia statul american.
Companiile au argumentat că legea care îi obligă să clasifice contractorii drept angajați le afectează masiv afacerile și au amenințat că nu vor mai putea activa în California. Mai departe, acest lucru ar fi făcut ca toți șoferii și curierii lor să rămână fără venituri.
- „Acum, privim în viitor și credem că putem promova acest sistem în toată țara; un sistem bazat pe noi structuri de beneficii care să fie flexibile și proporționale cu munca depusă”, a declarat Tony Xu, director executiv Door Dash, un serviciu american de livrare de alimente.
De asemenea, reprezentanții Uber au declarat că votul a pregătit calea pentru un viitor mai sigur pentru angajații din companiile de ride-sharing și delivery.
Uber, Lyft și alții au pledat mult timp pentru ceea ce consideră o „a treia cale” în dreptul muncii, prin combinarea statutului de antreprenor cu beneficii limitate. Grupurile de muncitori au respins propunerea pe motiv că ea ar crea o nouă clasă inferioară de angajați cu mai puține drepturi și protecții.
- Gig Workers Rising, una dintre organizațiile din California care s-a opus propunerii, a spus că referendumul este „o pierdere pentru democrația noastră care ar putea deschide ușa unor alte încercări ale corporațiilor de a-și scrie singure legile”.
Trump a susținut propunerea Uber, Biden nu
Statele democratice, inclusiv New York, New Jersey, Connecticut, Washington, Oregon și Illinois, au introdus legi similare sau au lansat audituri împotriva companiilor din cadrul „gig economy”, iar autoritățile din Massachusetts, în iulie, i-a dat în judecată pe cei de la Uber și Lyft pentru presupusele clasificări greșite ale șoferilor lor.
Întrebarea dacă angajații din domeniul „gig economy” ar trebui tratați ca angajați a devenit, de asemenea, o problemă națională în politica SUA și în campania prezidențială, împărțind democrații și republicanii.
Candidatul democratic la președinție, Joe Biden, și-a exprimat sprijinul ferm pentru legea muncii din California, în timp ce Departamentul Muncii, sub președintele Donald Trump, a publicat o regulă care ar facilita clasificarea lucrătorilor ca contractori independenți.
Reclasificarea șoferilor de ride-sharing și delivery din California ar fi putut ajunge la peste 392 milioane dolari fiecare companie pentru Uber și Lyft, sume regăsite în costuri anuale legate de angajați, a arătat un calcul Reuters.