Ați văzut vreodată imagini vechi cu oameni care își porneau mașinile în perioada interbelică?
Pentru asta ei erau nevoiți să coboare din mașină, se poziționau în fața ei și roteau dintr-o manivelă pentru a porni motorul.
Ce bătaie de cap!
Motoarele de astăzi nu sunt atât de diferite față de motoarele din acele zile, cel puțin atunci când vine vorba de modul în care pornesc. Însă, în loc să dați la manivelă, mașinile moderne dispun de un mic electromotor care pornește motorul atunci când întoarceți cheia în contact.
Iată câteva lucruri pe care trebuie să le știți despre electromotorul unui autovehicul.
Cum funcționează electromotorul
Electromotorul este o piesă prezentă pe orice automobil modern, scopul său fiind acela de a ajuta la pornirea motorului și de a oferi curent electric consumatorilor.
Denumit și demaror, electromotorul este compus dintr-un motor electric și un solenoid.
Electromotorul este un dispozitiv electromecanic care are capacitatea de a converti energia electrica în energie mecanică. Pentru a face acest lucru se folosește de undele electromagnetice.
Atunci când băgăm cheia în contact și acționăm contactul, motorul electric este circulat de un curent electric foarte mare a cărei tensiune este reglată să atingă 12 volți.
Un electromotor este alcătuit din mai multe elemente, care acționează împreună, formând un ansamblu:
- Stator (este componenta fixă a unui demaror);
- Rotor (spre deosebire de stator, reprezintă o piesă mobilă din circuitul unui electromotor, însă împreună cu acesta (cu statorul), acționate de un curent electric, produc un câmp energetic ce pune motorul în funcțiune);
- Perii colectoare (au rol în asigurarea și transmiterea curentului electric către cele două componente de mai sus);
- Bucșe (sunt elementele care stabilizează demarorul);
- Ambreiaj (ajută la menținerea unei turații regulate a electromotorului);
- Solenoid (este denumit și bobina și se găsește pe pereții cilindrului, alături de rotor. Este cel care cuplează circuitul electromagnetic, fiind componenta ce pune în funcțiune întregul ansamblu al electromotorului, din momentul în care cheia se învârte în contact pentru a porni motorul mașinii).
De ce nu pornește motorul
Dacă atunci când acționăm cheia în contact motorul nu pornește, este semn că poate exista o problemă la nivel de demaror, fie la nivelul solenoidului, fie la nivelul motorului acestuia.
O altă cauză ar putea fi reprezentată de o problemă de natură electrică a demarorului sau a unei baterii lipsite de curent.
Din ce cauze se poate defecta electromotorul?
Din punctul de vedere al tipului de componente auto, electromotoarele fac parte din acea categorie ce are o durată de viață îndelungată, fără să necesite înlocuirea după o anumită perioadă de timp sau după o limita de kilometri parcurși cu mașina.
În principiu, un electromotor poate funcționa în perfectă stare câțiva ani buni. Cu toate acestea, sunt anumite acțiuni pe care șoferii le comit în mod frecvent eronat, anumite comportamente nepotrivite sau obiceiuri “nesănătoase” ce afectează existența electromotorului și îi scurtează durata de funcționare.
Iată care sunt cauzele ce pot duce la uzarea și/sau defectarea unui electromotor:
Probleme cu alimentarea – Atunci când alimentarea și transmisia curentului electric se produce cu oscilații, iar acest lucru se întâmplă cu frecvență (fie o sarcina prea mare de energie electrică este transmisă către electromotor, fie prea mică), demarorul poate trece prin diverse stări, de la supraîncălzire și supraîncărcare, până la aflarea acestuia în subtensiune.
Este esențial să verifici la un anumit interval tensiunea din bornele bateriei și, dacă observi că sunt înregistrate dificultăți la pornirea motorului, din aceste considerente, să remediezi problema până când nu este prea târziu.
Umiditatea excesivă – Condensul rezultat în urma intervalului prea mare de la oprirea motorului până la repornirea acestuia poate fi destul de dăunător pentru electromotor.
În momentul în care motorul este cald, apa este evaporată, însă când acesta este rece, umezeala existentă poate reprezenta un factor decisiv pentru deteriorarea izolației motorului și corodarea acesteia.
Ideal ar fi ca orice șofer să nu permită să treacă un timp prea îndelungat de la oprirea motorului până la repornirea acestuia, evident în măsura în care se poate, pentru a împiedica apariția condensului.
Căldura excesivă – Atunci când electromotorul se supraîncălzește în mod constant, poate provoca o topire a sistemului de protecție, ce înconjoară bobina.
Daca bobina nu mai este protejata, se poate produce mai des apariția unui scurtcircuit care este menit să defecteze întregul sistem al electromotorului. Din acest motiv, ar trebui sa te asiguri că această componentă cheie a oricărei mașini este bine venită, astfel încât supraîncălzirea să fie evitată.