În ultimii ani, tot mai mulți șoferi au început să acorde atenția cuvenită anvelopelor cu care își echipează autovehiculele, înțelegând că performanța acestora depinde și de calitatea și starea cauciucurilor.
În acest sens, șoferii citesc cu atenție simbolurile și codurile de pe anvelope, încercând astfel să se orienteze către cele mai bune. Un astfel de marcaj prezent pe flancul unei anvelope este cel care începe cu literele „DOT”.
Ce este inscripția DOT la anvelope
Este un marcaj care provine de la prescurtarea americană de la „Department of Transportation”, adică Departamentului de Transport din Statele Unite. Acest marcaj este însoțit de mai multe litere și patru cifre.
- DOT-ul are scopul de a identifica mai ușor anvelopele, conținând practic informații despre producătorul pneului, țara de proveniență și data fabricației.
Majoritatea șoferilor acordă un interes excesiv pentru DOT în procesul de achiziție a unui set de anvelope. Însă atunci când vine vorba de alegerea anvelopelor potrivite, nu DOT-ul este cel care contează, ci caracteristicile și performanțele anvelopei.
Cum interpretăm corect inscripția DOT
Să luăm un exemplu concret de inscripție DOT de pe o anvelopă. De exemplu, DOT NDOF HWNX 4015.
Așa cum am spus, primele trei litere, respectiv „DOT”, vin de la „Department of Transportation”.
Primele două simboluri ale primului grup de 4 după „DOT” reprezintă țara (sau statul în cazul SUA) de fabricație și producătorul. În cazul nostru, ND reprezintă Germania și producătorul Goodyear.
Al doilea grup de simboluri, de obicei 4 dar poate fi compus și doar din 3, este o combinație internă folosită de producător pentru urmărirea loturilor.
Ultimul grup de cifre reprezintă data de fabricație, primele două cifre reprezintă săptămâna din an în care a fost produs pneul, iar ultimele două anul de fabricație. În cazul nostru, 4015 reprezintă săptămâna 40 a anului 2015.
Cât de importantă este inscripția DOT atunci când cumpărăm anvelopele
Potrivit celor de la Michelin, liderul mondial al producătorilor de anvelope, DOT-ul nu contează. Este o neînțelegere la nivelul consumatorilor, inclusiv în țara noastră.
Acest lucru nu se întâmpla însă în Statele Unite, Franța, Germania sau Australia. Este o simpla prejudecată. De fapt, cea mai importanta nu este data de fabricație (DOT), ci data la care anvelopele au fost montate pe vehicul. Anvelopa începe sa îmbătrânească odată ce este montată și utilizata.
Vechimea de dinainte este nesemnificativă, pentru că înainte de montare, anvelopa nu este umflată și nu este supusă la variații mari de temperatură în depozit, deci nu se deteriorează.
Cei de la Michelin spun că au fost efectuate studii în Coreea, Germania și Arabia Saudita care demonstrează că nu există nicio diferență între performantele anvelopelor noi și cele ale anvelopelor care au stat depozitate mai mulți ani.
„În Arabia Saudită, anvelopele depozitate la o temperatura de 40°C au fost comparate cu anvelope rulate 40.000 km (aproape 2 ani de utilizare pentru un șofer obișnuit). Comparația a vizat caracteristicile fizice ale cauciucului de la banda de rulare.
Au fost necesari 20 de ani de depozitare la 40°C pentru ca anvelopele să ajungă la aceleași caracteristici ca cele ale anvelopelor rulate 40.000 km. Altfel spus, o anvelopă utilizata pe un vehicul timp de un an este la fel de îmbătrânită ca o anvelopă depozitata 10 ani, la o temperatura de 40°C. Concluzie: anvelopele îmbătrânesc mult mai rapid atunci când sunt utilizate decât atunci când sunt depozitate”, explică cei de la Michelin.