TopGear.ro Formula 1 10 lucruri pe care probabil nu le știi despre mașinile de Formula 1

10 lucruri pe care probabil nu le știi despre mașinile de Formula 1

de TopGear

Formula 1 este cel mai popular sport cu motor, Grand Prix-urile fiind urmărite de milioane de telespectatori din toată lumea. Fiecare etapă este transmisă și în România, reprezentând un adevărat spectacol al cailor putere. 

Se și pariază pe F1, PublicWin și celelalte agenții licențiate având în oferte cote pentru ordinea în clasamentul piloților. Chiar dacă ești fan al acestui sport, punem pariu că nu știai următoarele lucruri despre monoposturile care „zboară” pe circuit.

1. Fiecare mașină este formată din 80.000 de piese

Piloții spun că se simt vinovați atunci când „fac praf” mașinile, pentru că mecanicii muncesc din greu pentru a construi monopostul.  O mașină de Formula 1 este un „cocktail” de sisteme hidraulice, carbon, carburant și tot felul de dispozitive mecanice care totalizează peste 620 de kilograme. În general, vorbim despre aproximativ 80.000 de piese. O singură frână pusă la momentul nepotrivit face ca totul să se împrăștie. 

2. Halo-ul protector poate rezista la un impact cu forța de 5 tone

S-au făcut progrese importante în ceea ce privește siguranța piloților. În prezent, participanții la curse nu mai intră pe circuit gândindu-se la ce este mai rău. Începând cu anul 2018, Federația Internațională a Automobilului a decis utilizarea dispozitivului Halo pentru protecția sporită a sportivilor. Acest dispozitiv protector este integrat în caroserie și poate amortiza o forță de impact de 5 tone. Cu alte cuvinte, dacă 5 elefanți s-ar așeza pe mașină, pilotul nu ar fi strivit.

3. O mașină de Formula 1 poate ajunge la 100 km/h în mai puțin de 4 secunde

Inginerii au dezvoltat cutia de viteze, sistemul ERS al bateriei și motorul în așa fel încât la start se eliberează o asemenea energie încât se accelerează la 100 km/h în mai puțin de 4 secunde. De asemenea, frânele sunt extraordinare. De la peste 200 km/h, monopostul se oprește în doar câteva secunde.

4. Frânele se pot încălzii la 1000 de grade Celsius

Piloții încearcă să frâneze cât mai târziu în curbă, dar numai cei cu nervii foarte tari reușesc să ducă la extrem această strategie. Lewis Hamilton și Daniel Ricciardo au acest talent, pe care îl avea și Ayrton Senna. Curajul lor este asistat, însă, de inginerii foarte performante.

Atunci când se frânează, energia cinetică a mașinii este transformată în energie termică. Cum viteza este foarte mare, și energia cinetică este mare, deci căldura produsă atinge cote impresionante, chiar 1000 de grade Celsius, dar circulația aerului face ca mecanismul să se răcească foarte repede.

5. Piloții pot slăbi cu 6 kg în timpul Marelui Premiu al statului Singapore

Cursa de la Singapore durează două ore. Piloții parcurg circuitul în condiții de caniculă, iar temperatura aerului din cockpit ajunge și la 60 de grade Celsius. Dincolo de acest aspect, există și o presiune psihică intensă, circuitul fiind unul stradal și foarte tehnic. Astfel, sportivii transpiră intens și pot pierde până la 6 kilograme în timpul acestui mare premiu. Ei au mereu la îndemână un bidon cu apă, pentru hidratare.

6. Costul unui monopost poate ajunge la 6 milioane de euro

Formula 1 este cel mai scump sport din lume. Construirea unei mașini de la zero, din fibră de carbon, costă aproximativ 6 milioane de euro. Un monopost fără nicio dotare, doar cu structură și roți, costă peste 200.000 de euro.

7. Mașina cu 12 roți nu a atras finanțare

La un moment dat, un designer „excentric” a creionat o mașină cu 12 roți. În acel moment, cei de la Tyrell aveau un monopost cu 6 roți. După ce a câștigat doar două curse în 2 ani, Tyrell a renunțat la mașina originară, a cărei întreținere costa prea mult. De asemenea, designerul care visa la „săgeata” cu 12 roți a trebuit să renunțe la proiect, din cauza faptului că nu a găsit finanțare.

8. Nu există restricții vizavi de lungimea monopostului

Constructorii nu au nicio limită în ceea ce privește lungimea unei mașini de Formula 1. În schimb, lățimea nu trebuie să fie mai mare de 1,8 metri, înălțimea maximă este de 0,95 metri, iar greutatea totală (cu a pilotului) trebuie să fie de minim 620 de kilograme.

9. Anvelopele sunt mai ușoare cu jumătate de kilogram după o cursă

În timpul unei curse de Grand Prix, o anvelopă devine mai ușoară cu aproximativ 500 de grame din cauza frecării cu pista. Uzura poate fi mai mică sau mai mare, în funcție de lungimea circuitului.

10. Căștile piloților sunt confecționate dintr-un material dur

Căștile pe care le poartă piloții de Formula 1 în timpul curselor sunt testate la temperaturi care depășesc 800 de grade Celsius, materialul din care sunt confecționate fiind foarte dur.

Related Articles