TopGear.ro Benzina & Diesel Ce reprezintă sistemul de aprindere?

Ce reprezintă sistemul de aprindere?

de TopGear

Scopul sistemului de aprindere este de a aprinde cu ajutorul scânteii amestecul de aer-combustibil a motorului pe benzină. Acest sistem poate fi de trei tipuri: cu contact, fără contact și electronic. În cel cu contact, acumularea și distribuția energiei electrice prin cilindri este controlată de către ruptorul distribuitor. În cazul celui fără contact, acumularea și distribuția este realizată de tranzistorul ca un comutator, care interacționează cu un senzor de impuls fără contact. Iar sistemul electronic utilizează în acest scop unitatea de control electronică (ECU).

Ilustrația pieselor sistemului de aprindere luată din euautopiese.ro

Cum funcționează sistemul de aprindere?

În general, principiul de funcționare al sistemului de aprindere constă în acumularea și transformarea tensiunii joase de către bobina de inducție a energiei electrice în tensiune înaltă, în distribuția și transmiterea tensiunii înalte (de până la 30.000 V) la bujia corespunzătoare și formarea scânteii în momentul potrivit. Deoarece tipurile sistemului de aprindere diferă, vom analiza principiul de funcționare al sistemului de aprindere electronic. Prin urmare, ECU-ul motorului reacționează la semnalele senzorilor și calculează parametrii optimi de funcționare. În primul rând, acesta acționează asupra aprinzătorului, care furnizează tensiunea către bobina de aprindere din înfășurarea primară. Atunci când tensiunea este întreruptă, curentul este indus în înfășurarea secundară a acestei bobine. Acest curent este transmis de la bobină către bujia în care se formează scânteia și care aprinde amestecul de aer-combustibil. În cazul modificării turației arborelui cotit, senzorul responsabil de turația acestuia, precum și cel de reglare a arborelui cu came, trimite un semnal către ECU, iar acesta, la rândul său, modifică momentul aprinderii. Dacă sarcina asupra motorului crește, momentul aprinderii este controlat de senzorul de masă de aer. Senzorul de detonație oferă informații suplimentare despre procesul de aprindere și de ardere a amestecului de aer-combustibil, verificarea funcționării căruia este efectuată cu ajutorul dispozitivului de scanare.

Care sunt părțile componente ale sistemului de aprindere și când trebuie înlocuite?

Sursa de alimentare este alcătuită din generatorul auto și bateria de acumulatoare. Buna funcționare a primei componente este verificată constant, deoarece defectarea acesteia cauzează defecțiunea ECU-ului motorului, și, prin urmare, duce la înlocuirea acestuia. Mai mult de atât, întinderea curelei generatorului este examinată la fiecare 30.000 km, iar bateria se recomandă să fie înlocuită la fiecare 3 ani. Bujiile automobilului cu motor pe benzină sunt înlocuite la fiecare 30.000 km. Totuși, este necesar să menționăm faptul că în cazul bujiilor din iridiu și platină, durata de viață se extinde până la 90.000 – 120.000 km. În cazul automobilelor cu motor diesel, bujiile incandescente sunt înlocuite la fiecare 60.000 km. Asemenea ECU-ului, senzorul de poziție a arborelui cu came, senzorul de impulsuri a arborelui cotit, bobina de inducție și garnitura capacului de distribuție sunt înlocuite doar atunci când acestea se defectează sau se deteriorează, însă în mod obligatoriu sunt examinate absolut toate piesele auto în timpul lucrărilor de mentenanță. 

Related Articles