Ai plasat vreodată pariuri Formula 1? Acest tip de curse atrage un număr mare de spectatori, dar și de pariuri.
Ceea ce face Formula 1 să fie cu totul specială este viteza. Mașinile de Formula 1 sunt cele mai rapide mașini din lume care rulează în jurul unei piste de curse, datorită vitezelor foarte mari la viraje. Acest efect este obținut prin generarea unor cantități mari de forță aerodinamică, produse printr-o combinație de rezistență a aerului și gravitație, care acționează asupra unui vehicul în mișcare, având ca efect apăsarea acestuia în jos spre sol și oferindu-i o stabilitate sporită.
Te-ai întrebat vreodată cum s-a ajuns până la cursele spectaculoase de azi, la care participă mașini optimizate la maxim? Iată câteva momente importante din istoria Formulei 1!
1946 – începuturile Formulei 1
O dată cu încheierea celui de al Doilea Război Mondial, FIA (Federația Internațională a Automobilului) a creat un set de reguli standard și a lansat un campionat pentru șoferi. Prima cursă de Formula 1 a avut loc la Silverstone, Anglia, în 1950. Concomitent, mai multe curse asemănătoare au avut loc în mai multe țări, dar FIA rămâne responsabilă pentru determinarea și interpretarea regulilor și pentru rezolvarea disputelor.
O Formula 1 mai sigură
Începând cu anii ’80, standardele de siguranță pentru Formula 1 au fost îmbunătățite, iar numărul de accidente și morți a scăzut considerabil. Printre schimbări s-a numărat și crearea unor mașini din care șoferul să scape teafăr și nevătămat chiar și în cazul unor accidente serioase.
Răspândirea Formulei 1
Deși originile sale sunt europene, Formula 1 are succes pe întregul glob. Un sezon tipic de Formula 1 include curse în cele două Americi, în Asia, în Africa, în Australia și bineînțeles, în Europa.
Primul Grand Prix ținut în Africa a avut loc în Maroc, în 1958, după ce în 1953 circuitul de Formula 1 pătrunsese și în America de Sud, printr-o cursă organizată în Argentina.
Apariția sponsorizărilor
În ziua de astăzi suntem obișnuiți cu zecile de logo-uri care împodobesc mașinile de Formula 1 și șoferii, dar această practică a fost inițiată abia în 1968. Primele sponsorizări au apărut pe mașinile Echipei Lotus.
Weekend-ul negru din 1994
Fanii Formulei 1 nu vor uita niciodată weekend-ul tragic 29 aprilie – 1 mai 1994. Vineri, pe 29 aprilie, șoferul brazilian Rubens Barrichello, a fost implicat într-un accident înfricoșător, dar din fericire a scăpat doar cu o fractură nazală. A doua zi, în timpul sesiunii de calificări, șoferul austriac începător Roland Ratzenberger și-a pierdut viața pe circuit. Deși au existat intenții de amânare a cursei, pe 1 mai, duminica, evenimentul a avut totuși loc, cu un deznodământ fatal pentru campionul mondial Ayrton Senna. Legenda Formulei 1 și un adevărat erou în țara sa de origine, Brazilia, s-a izbit violent de un zid și a încetat din viață la cel mai apropiat spital, câteva ore mai târziu.
Retragerea lui Schumacher
După ce a câștigat șapte titluri mondiale și a dominat lumea Formulei 1 ca parte a Scuderiei Ferrari, Michael Schumacher s-a retras din Formula 1. S-a întors în 2010 și a mai evoluat trei ani în cadrul echipei Mercedes, dar nu s-a mai bucurat de același succes.