Îngrijirea autoturismului personal e o preocupare normală pentru toți proprietarii de mașini, însă unii sunt mai precauți decât alții. Există un nivel rezonabil de atenție pe care trebuie să o acorzi, iar sfaturile mecanicilor sunt cele mai potrivite în această privință și ar trebui să ții cont de ele.
Iată care sunt verificările de bază, pe care orice posesor de autoturism ar trebui să le efectueze
Nivelul uleiului de motor
Recomandarea e să verifici nivelul uleiului de motor o dată pe lună. În plus, dacă observi un nivel scăzut, în mod inexplicabil, verifică și să nu există scurgeri.
Verificarea se face cel mai corect dimineața, când uleiul s-a scurs complet de pe motor și neapărat înaintea unui drum mai lung.
Operațiunea e simplă și rapidă, dar poate să te scutească de probleme complicate și cheltuieli de amploare, pentru că nivelul insuficient al uleiului poate cauza daune majore mașinii.
Și celelalte lichide sunt la fel de importante și se verifică regulat:
- antigelul de două ori pe an;
- uleiul de transmisie din 3 în 3 luni;
- lichidul de frână măcar o dată pe an;
- lichidul de servodirecție o dată pe lună.
Luminile să fie funcționale
O dată la 3 luni și înainte să te avertizeze cu flash-uri ceilalți șoferi, ar trebui să te asiguri că toate luminile funcționează: poziții, lumini de întâlnire/ de drum, semnalizări, stopuri, faruri pentru ceață etc.
Poate că aceste verificări ți se par, pe alocuri, excesive, însă nu sunt; mai ales că în România, la nivelul anului 2021, proporția de mașini la mâna a doua, comparativ cu cele noi, a fost de aproape 4 la 1. Mașinile second hand nu sunt o problemă în sine, majoritatea fiind în stare foarte bună, cum sunt și autoturismele sh de la Automobile.lamartiec, însă ele au nevoie de ceva mai multă atenție, pentru că uzura, în mod firesc, slăbește performanțele componentelor în timp.
Frânele
Cel puțin de 2 ori pe an, verifică-ți frânele. E poate cel mai important sistem când vine vorba despre siguranța rutieră. Mai ales dacă observi anumite trepidații în momentul frânării, dar nu aștepta un astfel de moment. Discurile și plăcuțele se pot inspecta cu ușurință vizual, la fel și conductele de frână, mai ales pentru rugină.
Roata de rezervă – la fiecare 6 luni
Nici roata de rezervă nu ar trebui neglijată. Ca să te poți folosi de ea, e necesar să fie umflată. Verificarea e poate cea mai facilă dintre toate, dar te protejează de scenariul nefericit în care ai nevoie de roata de rezervă și constați că nu e utilizabilă.
Curelele de transmisie
Acestea ar trebui să ruleze fără probleme cel puțin 100.000 de kilometri, dar pentru că pot apărea deteriorări cu efecte grave pentru mașină, se verifică o dată pe lună și se înlocuiesc la nevoie. Rațiunile și riscurile sunt similare cu cele din cazul uleiului, iar examinarea e chiar mai facilă.
Sistemul de evacuare
În cazul lui, ar trebui să te uiți după rugină, defecțiuni sau componente slăbite o dată la 6 luni, și nu doar înaintea ITP sau când mirosul ori zgomotul devine insuportabil.
Filtrele de aer
Mecanicii recomandă înlocuirea lor la fiecare 12 luni sau 20.000 de kilometri. Filtrele defecte sau îmbâcsite îți cresc consumul de carburant, iar motorul nu mai funcționează la capacitate maximă.
Paza bună trece primejdia rea – cum zice proverbul. Sunt câteva verificări uzuale, care nu îți iau mult timp, dar care prelungesc viața și performanțele mașinii.
Acest standard mediu asigură o viață mai lungă pentru autoturismul tău și siguranță în circulația pe drumurile publice – atât pentru tine, cât și pentru ceilalți.
Sursă foto: pexels.com