Filtrul de ulei servește la captarea impurităților care se pot acumula în uleiul de motor. Este o piesă foarte importantă pentru mașina ta, deoarece protejează motorul, contribuind la prelungirea duratei sale de viață. În general, filtrul trebuie să fie schimbat la fiecare înlocuire a uleiului, adică la fiecare aproximativ 20.000 de kilometri. Iată mai jos tot ce trebuie să știi despre rolul filtrului de ulei și în ce alte condiții este necesară schimbarea acestuia, pentru a evita uzura prematură a mașinii.
Principalele roluri ale filtrului de ulei
Uleiul de motor are un rol esențial pentru un automobil, pentru că permite lubrifierea pieselor, evitând astfel supraîncălzirea și uzura prematură a motorului. Uleiul de motor are, de asemenea, rolul de a preveni coroziunea și instalarea ruginei.
Rolul unui filtru ulei este, după cum îi indică denumirea, de a filtra impuritățile care pot fi găsite în ulei și în circuitul acestuia. Fără un filtru de ulei sau cu filtru deteriorat, uleiul de motor nu ar scăpa de impuritățile pe care le poate colecta de-a lungul timpului, în perioadele în care motorul este rulat. Uleiul este încărcat cu hidrocarburi și particule de metal care pot deteriora motorul mașinii.
Unde găsești filtrul de ulei
Această piesă se găsește în centrul motorului vehiculului și poate fi văzută foarte ușor dacă ridici capota. În funcție de modelul vehiculului, există două tipuri principale de filtre de ulei, exterioare și interioare. Un filtru exterior are o singura intrare și este introdus într-o carcasă metalică. Acesta se înșurubează într-un loc special și este etanșeizat cu o garnitură din cauciuc. Filtrele interioare sunt introduse într-o carcasa permanentă metalică sau din plastic. În acest caz, se schimbă materialul filtrant din interior, dar se păstrează carcasa.
Când este necesară schimbarea filtrului de ulei
Filtrul se schimbă periodic, pentru simplul motiv că se înfundă cu impuritățile preluate din uleiul de motor. De altfel, schimbarea filtrului de ulei este o etapă obligatorie din revizia tehnică periodică. Recomandările producătorilor pot să varieze, dar, în general, acesta trebuie să fie schimbat la 20.000, maximum 30.000 de kilometri – ori o dată la doi ani -, în funcție de cât de mult folosești automobilul.
Pe de altă parte, este recomandat ca filtrul de ulei să fie înlocuit de fiecare dată când schimbi uleiul de motor. Și schimbul de ulei de motor face parte din revizia tehnică periodică. Este recomandat să folosești un produs de calitate, de exemplu ulei Motul, la fel și un filtru adaptat motorului mașinii tale.
Semnale care te avertizează că filtrul este deteriorat
Anumite semne te pot avertiza că este momentul să schimbi filtrul de ulei:
- Performanță proastă a motorului – nu vei putea să crești viteza așa cum o faci de obicei, pentru că acceleratorul va da el semne că ceva nu este în regulă.
- Împroșcare cu ulei – dacă filtrul este înfundat, acesta nu poate filtra uleiul așa cum ar trebui. Împroșcarea ușoară cu uleli ar putea duce la o problemă mai mare.
- Sunete metalice – un filtru defect poate să blocheze alimentarea cu ulei a motorului, iar, atunci când se întâmplă acest lucru, acesta va scoate un sunet metalic. Această problemă ar trebui să fie rezolvată cât se poate de repede.
- Scăderea bruscă a presiunii uleiului – un semn clar că există o defecțiune tehnică și că trebuie să faci rapid o programare la un service auto.
În concluzie, filtrul de ulei este o piesă importantă a mașinii, iar schimbarea acestuia este un element de bază în gestionarea corespunzătoare a ei. Pentru a prelungi durata de viață a motorului, este recomandat să respecți perioadele de înlocuire a filtrului și a uleiului.
Sursa foto: Freepik