TopGear.ro Diverse Este afectată industria auto de lipsa forței de muncă?

Este afectată industria auto de lipsa forței de muncă?

de TopGear
Asian automotive mechanic with white cap and blue uniform is working with replace or fix the problem of car wheel in the garage.

Când vorbim despre industria auto locală ne referim la o componentă a economiei care produce un procent semnificativ din PIB-ul României, între 12% și aproximativ 30%. Nu ne referim aici doar la fabricile mari Ford și Dacia, dar și  la producători de piese auto, subansamble și anvelope sau alte componente auto. De asemenea, încadrăm aici si atelierele de service și reparații, plus alte servicii conexe, spălătorii, vulcanizări,  chiar și dealeri. Astfel, ne dăm seama cât de importantă este această componentă a economiei românești. Ca multe alte industrii, și cea auto este afectată de lipsa forței de muncă. Astfel, cea mai facilă soluție a devenit angajarea de muncitori străini, în principal forță de muncă din Asia. Părerile sunt împărțite pe subiect și se pare că esențial este procesul de selecție a muncitorilor. Despre experiențele cu muncitorii străini s-a scris mult în ultima vreme, însă pe noi ne interesează în mod deosebit sectorul auto.

Muncitori asiatici în service-uri auto

Astfel, dacă era oarecum de așteptat ca fabricile sau firmele mari să găsească mai ușor angajați, atelierele de service auto întâmpină probleme mai mari. Astfel, am văzut deja mecanici sau angajați în vulcanizări și spălătorii asiatici care suplinesc lipsa românilor. Din ce am întâlnit până acum, nu sunt aduși oameni cu experiență mai mare de 5-7 ani, astfel încât aceștia nu sunt lăsați să facă reparații complexe pe mașini. ”Am adus în octombrie 3 băieți din Sri Lanka. M-am temut să îi aduc pe salarii mari, pentru că nu aveam încredere că vor fi exact ceea ce îmi doream. Așa că au experiență de 3-5 ani, și le-am dat să facă reparații uzuale, de rutină, să schimbe filtre, ulei, și i-am supervizat până am început să prind încredere în ei. Îmi place că sunt muncitori, nu comentează când își primesc îndatoririle, nu rup ușa la ora 5 să mă lase cu mașina clientului pe elevator și tot așa. Atât de mulțumit sunt de ei încât am mai selectat trei și îi aștept să vină in luna asta sau luna viitoare,” a spus Nicolae Marin, proprietarul unui atelier auto de lângă București. Iar ca el mai sunt mulți antreprenori care își caută mecanici pentru atelierele de service și care apelează la muncitori străini. 

Ce trebuie făcut pentru angajarea de muncitori străini 

Procesul de recrutare a fost destul de simplu. Antreprenorii ne-au povestit că au intrat pe www.onestaff.ro, au selectat dintre candidații prezentați pe platformă și apoi au intrat în legătură cu agenția de recrutare de muncitori asiatici care le-a ușurat procesul. Au văzut video-uri demo cu felul în care lucrau muncitorii și au susținut apoi și interviuri video cu cei selectați. De toate actele s-a ocupat agenția de recrutare. Procesul poate dura între 2 și 4 sau chiar 6 luni, în funcție de țara de origine a muncitorilor. 

În anii trecuți mulți dintre străinii veniți la muncă plecau destul de des de la un angajator la altul însă acum plecarea la o altă companie este posibilă doar cu acordul angajatorului actual. Prin urmare, migrația către cine oferă cel mai mult a fost cu mult limitată. 

În final se pare că premisele pentru a avea angajați productivi, indiferent de domeniu sau naționalitate sunt recrutarea riguroasă, corectitudinea și atenția acordată ulterior muncitorilor. 

Related Articles