Uleiul de motor este vital pentru buna funcționare nu doar a motorului, ci și a turbinei. Adesea, însă, acesta provoacă și unele defecțiuni care pe termen lung pot însemna dezastru pentru întreaga unitate turbină-motor.
Iată care sunt defecțiunile provocate de un flux inadecvat de ulei și la ce să te aștepți.
Rolul uleiului pentru funcționarea turbinei
Uleiul îndeplinește două funcții cheie. În primul rând, lubrifiază ansamblul arborelui principal pe care sunt montate roțile compresorului și ale turbinei. Mișcarea acestui arbore este controlată de o serie de rulmenți, iar o peliculă de ulei este necesară pentru a preveni contactul între arbore și carcasă în timp ce acesta se rotește la o viteză foarte mare.
În al doilea rând, arborele se rotește, în general, cu o viteză de 4.000 de rotații pe secundă, ceea ce duce la o acumulare foarte rapidă de căldură. Uleiul de motor ajută, în acest caz, la transferarea căldurii pentru a preveni creșterea temperaturilor până la un nivel care ar putea provoca defectarea mecanică totală a turbinei.
Prin urmare, în cazul în care alimentarea cu ulei de motor este limitată chiar și pentru o perioadă scurtă de timp, acumularea de căldură poate distruge turbocompresorul în doar câteva secunde. Dar situația este mai complexă de atât și nu de puține ori ajungi cu mașina la un centru specializat în reparații turbine.
Ce înseamnă că turbina o ia pe ulei
Mai pe scurt, undeva există niște scurgeri de ulei.
Scurgerile de ulei pot fi cauzate de o varietate de factori și pot provoca daune catastrofale pentru sistemele de rulmenți. În cazul în care scurgerile sunt masive, aceste probleme apar chiar în câteva secunde de la începerea funcționării turbinei.
- Miezul este vechi și de proastă calitate;
- Carcasa este deteriorată sau crăpată;
- Furtunul de admisie este fisurat sau a fost montat incorect;
- Există niște blocaje la conducta sau furtunurile sau filtrul de admisie a aerului;
- Filtrul de aer nu a fost curățat la timp și există depuneri;
- Turbocompresorul a fost montat incorect, garniturile nu au fost etanșate cum trebuie sau sunt de proastă calitate;
- Presiune de la capătul compresorului este incorectă sau presiunea uleiului este excesivă;
- Există niște blocaje în sistemul de evacuare;
- Conductă de retur a uleiului ar putea fi răsucită, îndoită sau prinsă;
- Piesele rotative ale turbinei ar putea fi deteriorate sau fisurate
- Uleiul nu a fost schimbat de mult timp, ceea ce înseamnă că cel refolosit în instalație adună reziduuri;
- S-a folosit ulei în exces la turnare;
O scurgere de ulei poate apărea și atunci când motoarele funcționează la relanti. Presiunea din carcase este mai mică, ceea ce, la rândul său, poate duce la crearea unui vid, determinând scurgerea uleiului în carcasa turbinei. Odată ce motorul începe să funcționeze la turații normale, presiunile vor fi restabilite și scurgerile se vor opri.
Un blocaj în conducta de retur face ca presiunea uleiului să se acumuleze în carcasa rulmentului, ducând la scurgeri atât de la capetele turbinei, cât și de la compresor.
Totodată, dacă nivelul uleiului este mai mare decât cel specificat de producătorul motorului, acesta ar putea fi forțat înapoi în conducta de retur, limitând debitul. Acest lucru provoacă scurgeri de la ambele capete.
Pentru a preveni scurgerile de ulei trebuie să verifici periodic sistemul de evacuare pentru a identifica eventuale blocaje, depuneri sau fisuri. De asemenea, curățarea filtrelor este la fel de necesară precum detoxificarea organismului. Un alt sfat imperativ necesar este să utilizezi doar standardul corect de ulei conform indicațiilor mecanicului sau a producătorului mărcii de autoturism pe care îl conduci.
Ei bine, motivele sunt multe și probabil un mecanic experimentat, cu ochiul mai fin, ar putea descoperi și alte cauze. Dar scurgerile de ulei sunt o problemă serioasă pentru funcționarea turbinei.