Sistemul bonus-malus permite șoferilor care nu au provocat daune cu mașina proprie în anul anterior să beneficieze de o reducere a prețului pe care îl plătesc la reînnoirea poliței RCA.
Însă șoferii care au avut evenimente rutiere în anul anterior vor fi nevoiți să plătească un preț mai mare pentru cumpărarea unei asigurări RCA.
Bonus-malus este un sistem de asigurări prin care prima de asigurare poate fi redusă (bonus) dacă în anul anterior asiguratul nu a avut daune sau poate fi mărită (malus) dacă asiguratul a înregistrat daune.
Astfel se urmărește o încurajare a asiguraților prudenți și o descurajare a celor care, din diverse motive, înregistrează daune mari.
- Pe scurt, sistemul bonus-malus recompensează șoferii care nu produc accidente și penalizează pe cei care au generat daune.
Cum se calculează clasa bonus-malus
Sistemul bonus-malus încadrează fiecare autoturism într-o clasă de bonus sau de malus:
- clasa B este clasa de bonus, ce permite obținerea de reduceri;
- clasa M este clasa de malus, care duce la aplicarea unor penalizări.
Clasa de bonus-malus se schimba anual, în functie de daunele produse în anul calendaristic anterior.
În cazul în care nu ai produs nicio daună în anul calendaristic anterior, avansezi cu 1 clasă. În total, sunt 8 clase de bonus, care îți permit sa obții reduceri de până la 50%.
Atunci când închei pentru prima oară o asigurare, pornești de la clasa B0, unde nu se acorda niciun bonus. Pentru a primi reducerea maximă este nevoie ca timp de 8 ani consecutivi să nu produci niciun accident.
Dacă produci accidente, ești retrogradat cu 2 clase, pentru fiecare daună produsa în anul calendaristic anterior.
De exemplu, dacă ai generat 2 accidente într-un an, vei fi penalizat cu 4 clase în anul calendaristic următor.
Fiecare clasa de malus corespunde cu o penalitate, ce poate ajunge la maxim 80%, peste tariful standard.
- Practic sistemul recompensează șoferii cu o clasă de bonus pentru fiecare an fără daune și îl penalizează cu două clase de malus pentru fiecare eveniment decontat de asigurator.
Potrivit normei ASF, coeficienții aferenți claselor de bonus-malus aplicabile în 2020 sunt:
Reduceri de preţ RCA pentru clasa bonus-malus B1-B8
Clasa
BONUS/MALUS B1 – DISCOUNT 5%
Clasa BONUS/MALUS B2 – DISCOUNT 10%
Clasa BONUS/MALUS B3 – DISCOUNT 15%
Clasa BONUS/MALUS B4 – DISCOUNT 20%
Clasa BONUS/MALUS B5 – DISCOUNT 25%
Clasa BONUS/MALUS B6 – DISCOUNT 30%
Clasa BONUS/MALUS B7 – DISCOUNT 40%
Clasa BONUS/MALUS B8 – DISCOUNT 50%
Creşteri de preţ RCA pentru clasa bonus-malus M1-M8
Clasa BONUS/MALUS
M1 – MAJORARE 10%
Clasa BONUS/MALUS M2 – MAJORARE 20%
Clasa BONUS/MALUS M3 – MAJORARE 30%
Clasa BONUS/MALUS M4 – MAJORARE 40%
Clasa BONUS/MALUS M5 – MAJORARE 50%
Clasa BONUS/MALUS M6 – MAJORARE 65%
Clasa BONUS/MALUS M7 – MAJORARE 70%
Clasa BONUS/MALUS M8 – MAJORARE 80%
Proiect de lege de schimbare a sistemului de calcul bonus-malus
Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a propus modificarea legislației privind asigurările obligatorii auto (RCA).
Printre aceste modificări se află și schimbarea sistemului de calcul bonus-malus, potrivit proiectului de normă pentru modificarea şi completarea Normei ASF nr. 20/2017 privind asigurările auto din România, care este suspusă dezbaterii publice pe site-ul ASF.
Pentru şoferii care vor fi implicaţi într-un accident cu victime, penalizarea va putea însemna o creştere cu 40% a preţului la poliţa RCA, însemnând patru clase de malus pentru fiecare eveniment soldat cu victime.
Astfel, se propune „modificarea sistemului bonus-malus în sensul aplicării diferenţiate a malusului în funcţie de severitatea accidentului, respectiv dacă în urma procedurii acestuia au rezultat sau nu vătămări corporale sau decesul unor persoane“, se arată în documentul publicat.