Piața căștilor de motocicletă devine tot mai aglomerată, cu apariția din ce în ce mai multor jucători noi care promit calitate deosebită și soluții moderne pentru a îmbunătăți confortul și siguranța în timpul conducerii. Cu toate acestea, nu toți reușesc să se mențină în joc. În acest material, vom analiza propunerile a trei producători — HJC, Bell și Airoh — ale căror căști de motocicletă și-au dovedit valoarea de-a lungul anilor și și-au menținut o poziție puternică pe piață. De asemenea, vom oferi sfaturi despre ce cască de motocicletă să alegi pentru tine și pasager/pasageră, având în vedere un nivel ridicat de siguranță în timpul conducerii.
Caracteristicile unei căști de motocicletă bune
Înainte de a trece la propunerile din segmente specifice — integrală, deschisă, enduro/cross și modulară — merită să răspundem la întrebarea: ce caracteristici definesc o cască de motocicletă bună?
- Vizibilitate — factorul de bază pentru o condusă sigură. Atunci când alegi o cască de motocicletă, optează pentru un model care oferă un unghi de vizualizare cât mai larg. Cea mai bună vizibilitate este oferită de căștile deschise/tip jet, însă și printre modelele integrale, modulare și adventure se găsesc propuneri cu vizor foarte larg. La căștile cross/enduro, problema vizibilității trece pe plan secundar, deoarece depinde în mare măsură de ochelari.
- Ventilație — un alt factor care influențează nivelul de siguranță și primul din această listă de care depinde confortul în timpul condusului. Un sistem de ventilație ineficient duce la aburirea vizorului în timpul ploii, la o temperatură prea ridicată în interiorul căștii și la un miros neplăcut acumulat în timpul unei plimbări mai lungi. Aceste condiții din cască provoacă deconcentrare și oboseală, reducând nivelul de confort și siguranță în timpul condusului.
- Greutate — un parametru care influențează în primul rând confortul în timpul condusului, dar spune și despre materialele utilizate. O cască prea grea (peste 2000 g) va obosi rapid gâtul în timpul condusului rapid — din cauza presiunii mari a vântului, pe când una prea ușoară (sub 1300 g) poate indica — paradoxal — fie o calitate foarte înaltă, fie una foarte scăzută a materialelor. Cu cât materialul este mai bun, cu atât masa sa este mai mică, deși căștile de motocicletă de calitate foarte slabă pot fi și ele ușoare.
- Izolare fonică — zgomotul este cea mai mare problemă pentru motocicliștii care se deplasează cu viteză mare. Vântul, încercând să se strecoare prin fiecare crăpătură a unei căști prost izolate fonic, poate strica chiar și cea mai interesantă călătorie, așa că merită să alegi un model bine izolat — iar pentru asta sunt responsabile aerodinamica carcasei și calitatea materialelor din care este realizată căptușeala. Un accesoriu suplimentar care reduce zgomotul sunt dopurile pentru urechi.
Cum să alegi o cască de motocicletă sigură?
În timpul unui accident, casca de motocicletă protejează cea mai importantă parte a corpului — nu fără motiv, aceasta este un element obligatoriu al echipamentului motociclistului, fără de care nu este permis să te deplasezi legal pe drumurile publice. Nivelul de protecție a capului depinde de materialele și tehnologiile utilizate. Merită să le cunoști pentru a face o alegere conștientă la achiziție.
- Carcasa — elementul căștii de motocicletă care are rolul de a dispersa energia impactului și, în consecință, să permită motociclistului să iasă nevătămat dintr-o coliziune. Tipurile de carcase ale căștilor de motocicletă sunt — de la cele mai puțin avansate tehnic, oferind cea mai mică protecție, până la cele mai bune, care se caracterizează prin cea mai mică greutate și cea mai bună protecție — termoplastic, tehnopolimer, policarbonat/policarbon, kevlar/carbon și fibră de sticlă/fiberglass.
- Închidere — piața căștilor de motocicletă este dominată de două tipuri de închideri — DD (cunoscută și ca 2D) și micrometrică (cunoscută și ca microlock). S-a convenit că închiderea DD este cea mai bună — motocicliștii argumentând folosirea acesteia în majoritatea sporturilor cu motor.
- Căptușeala — stratul intermediar al căștii de motocicletă — situat între carcasă și garnitura interioară. Căptușeala joacă un rol la fel de important ca și carcasa, de aceea merită să optezi pentru o cască cu căptușeală din material EPS și nu din polistiren obișnuit, care oferă proprietăți de protecție foarte slabe.
Casca de motocicletă sigură nu doar pentru șofer
Merită să investești într-o cască de motocicletă sigură pentru pasager, chiar dacă va fi folosită ocazional? Desigur, da! În cele din urmă, în timpul unei coliziuni, pasagerul va fi expus la aceleași răni ca și șoferul. Din păcate, mulți motocicliști au o altă opinie. Adesea neglijează achiziționarea unei căști bune, a hainelor și încălțămintei de motocicletă pentru pasager, deși riscul unui accident este la fel de mare ca întotdeauna. Sigur — cu cât conduci mai puțin, cu atât ai mai puține ocazii de a avea un accident. În același timp, fiecare ieșire din garaj implică riscul unui accident.