Pe lângă efectul estetic, schimbarea jantelor mașinii poate influența semnificativ modul în care funcționează autovehiculul dumneavoastră.
Mai exact, modul în care rulează, frânele, accelerația, calibrarea vitezometrului, putând contribui inclusiv la reducerea consumului de carburant.
Alegerea jantelor nu se rezumă la alegerea design-ului lor. Trebuie să aveți în vedere măsurători importante înainte de a le cumpăra. Acest proces, numit compatibilitatea jantelor vă ajută să vedeți dacă roțile sunt potrivite pentru mașina dumneavoastră.
Asta pentru că nu vreți să luați jante care nu se potrivesc pe mașina dumneavoastră sau care va pot crea probleme la condus.
Exista câteva elemente de care trebuie să țineți seama înainte de a instala jante noi. Una dintre caracteristicile importante ale jantelor este dată de inscripția ET, care provine de la „Einpress Tieffe”, adică „factor de echilibru” în germană sau offset-ul.
Înainte de a face astfel de schimbări la mașină, trebuie să știm cu exactitate ce înseamnă ET la jante. ET-ul jantelor, cunoscut și ca offset sau factor de echilibru, este ultima inscripție care apare în descrierea tehnică a jantelor. Apare sub forma unui cod care începe cu inscripția ET și este urmat de o valoare pozitivă sau negativă măsurată în milimetri.
- ET-ul sau offset-ul jantelor este distanța dintre centrul imaginar al jantei și fața interioară a jantei care va veni lipită de fuzetă. Cu cât ET-ul este mai mic cu atât roata va fi scoasă mai în afara aripii, iar cu cât este mai mare cu atât, janta se va afla mai interior, sub aripă.
Fiecare producător are o plajă mai mică sau mai mare de dimensiuni în care se poate încadra ET-ul unei jante, astfel încât aceasta să se potrivească cu mașina în condiții de maxima compatibilitate, chiar dacă nu sunt identice cu dimensiunile jantelor echipate din fabrică.
Dacă doriți să alegeți jante din aliaj de primă echipare, trebuie să știți că producătorul mașinii este cel care stabilește valoarea ET.
În schimb, în cazul jantelor din aliaj din categoria after-market, sunt permise anumite toleranțe care pot ajunge până la 1,5 cm către exteriorul mașinii. Astfel, este foarte puțin probabil ca, în timpul rulării, roata să atingă anumite părți ale caroseriei.
Este bine să știți că o valoare pozitivă mai mare crește riscul de afectare al părții interioare a caroseriei mașinii, iar o valoare negativă mai mare înseamnă o ieșire în exteriorul mașinii.
De aceea, cel mai indicat este ca această valoare, fie negativă, fie pozitivă, să fie cât mai apropiată de 0.
- Nu de puține ori se întâmplă ca atunci când frânăm la viteze mari, volanul să vibreze (ET nepotrivit pentru suspensia mașinii), roțile să atingă în contraaripi sau spoilere, volanul să meargă foarte greu și ușor instabil, sau suspensia să reacționeze greșit, toate acestea putând fi cauzate de alegerea unei jante cu un factor de echilibru eronat.