Legislația ne obligă să folosim cauciucuri de iarnă, atunci când drumurile sunt acoperite de gheață, polei sau zăpadă. Dar nu ne interzice să rulăm cu anvelope de iarnă pe timp de vară. Ce se întâmplă dacă folosești cauciucurile de iarnă atunci când e cald afară?
Folosirea incorectă a anvelopelor poate duce la accidente. Fiecare tip de anvelopă trebuie folosit în scopul creat de producător, deși nici în România, nici în Europa, folosirea anvelopelor concepute pentru suprafețe acoperite de gheață, polei și zăpadă și pentru vreme rece nu este interzisă de legislație pe timp de vară.
Legea nu menționează schimbarea pneurilor într-o anumită perioadă, dar obligă toate tipurile de autovehicule să fie echipate cu pneuri de iarnă sau all season atunci când circulă pe drumuri acoperite de gheață, polei sau zăpadă, sau când temperaturile scad sub 7 grade Celsius, indiferent de perioada calendaristică.
Conform Codului Rutier, conducerea autoturismului pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, polei sau gheaţă fără ca acesta să fie dotat cu anvelope de iarnă constituie contravenție. Şoferii riscă să rămână fără certificatul de înmatriculare, dar şi să plătească o amendă de până la 2.900 de lei.
Șoferii trebuie să știe că anvelopele de iarnă folosite atunci când este cald afară pot fi la fel de periculoase ca atunci când mașina poartă cauciucuri de iarnă pe timp de vară, pentru că ele sunt concepute pentru a da cel mai bun randamanet la temperaturi mici, sub 7 grade Celsius.
Pneurile de iarnă prezintă o compoziție mai dură și mai densă decât cele de vară. În consecință, acestea devin moi la temperaturi scăzute și tari când este cald afară.
Suprafața de contact a cauciucurilor de iarnă este supusă unei uzuri mai intense dacă acestea sunt folosite atunci când temperaturile sunt ridicate, astfel că, în iarna următoare, nu mai pot garanta performanțe optime, pentru că dimensiunea canelurilor anvelopelor scade. Astfel, aderența redusă determină o manevrabilitate redusă și crește distanța de frânare.
Specialiștii spun că anvelopele de iarnă cresc riscul de acvaplanare, pentru că profilul acestora este conceput pentru gheață și zăpadă și nu evacuează apa în mode corespunzător.
Cum verifici dacă anvelopele tale de iarnă mai pot fi folosite?
Un cauciuc de iarnă nou are un profil între 8 și 10 milimetri. Caucurile de iarnă cu un profil ajuns la jumătate nu mai corespund parametrilor și nu vor mai avea aderența necesară.
Cei care știu că anvelopele montate pe mașina lor ar putea prezenta un grad ridicat de uzură sau care iau în calcul achiziționării unor anvelope second hand, pot face testul cu moneda de 5 bani, ca să afle dacă acestea mai pot fi folosite. Moneda de 5 bani are o distanță de 6 milimetri între linia de sub inscripția „bani” și muchie.
Moneda se introduce într-unu dintre canelurile anvelopei. Dacă linia de sub inscripția „bani” este vizibilă, cauciucul este prea uzat pentru a mai fi folosit. Dacă inscripția intră în profil sau este la limită, anvelopa poate fi folosită.
Citeste mai mult pe aici