Benzina și motorina sunt principalele tipuri de combustibili folosite pentru funcționarea motorului cu ardere internă, motor utilizat cu precădere la autoturisme.
Nevoia de carburant performant a determinat apariția unui standard în funcție de care să fie determinate clar performanțele și proprietățile conferite de tipurile de combustibil.
Astfel, benzina (combustibil folosit în motoarele cu aprindere prin scânteie) este caracterizată în principal de cifra octanică, indicator care creste direct proporțional cu calitatea acesteia, iar la motorină (combustibil pentru motoarele cu aprindere prin compresie) caracteristica principala care reflecta calitatea și rezistența la autoaprindere este cifra cetanică.
Ce este cifra octanică
Folosită încă din anii ’20 ai secolului trecut, cifra octanică este o valoare ce definește rezistența benzinei la detonație, proces care are loc în camera de ardere a tuturor motoarelor cu aprindere prin scânteie. Fenomenul de detonație reprezintă autoaprinderea amestecului carburant, deși, arderea începe corect.
Valoarea cifrei octanice este între 80 și 100, și, în mod evident, cu cât este mai mare, cu atât este mai bine pentru motorul mașinii deoarece apariția fenomenului de detonație va fi împiedicată.
Altfel spus, pentru autovehicule convenționale se folosește benzina cu cifra octanică 95, 98 sau 100. Pentru autovehiculele preparate special pentru competiții sportive este folosită benzina specială cu cifra octanică 110-115 pentru creșterea performanțelor autovehiculului.
Cum influențează cifra octanică performanțele mașinii
Motoarele moderne, performante, au un raport de compresie ridicat și, prin urmare, au nevoie de un combustibil cu cifră octanică mare pentru a funcționa în parametrii optimi.
Aceasta este însă singura legătură între cifra octanică și performanțe, pentru că o benzină cu cifră octanică mare nu va aduce niciun beneficiu unui motor care a fost proiectat să funcționeze cu benzină normală.
Altfel spus, cifra octanică a combustibilului cu care se alimentează o maşină nu este chiar cel mai bun indiciu care ar trebui să ghideze şoferii. Rezistenţa la autoaprindere a combustibilului poate afecta motorul.
Este bine de ştiut că majoritatea motoarelor sunt făcute astfel încât să funcţioneze cu benzină normală. Benzina premium este bună în special pentru cele puternice, aflate pe maşinile sport sau pe cele de lux. Ele sunt mai vulnerabile la autoaprindere, iar combustibilul recomandat trebuie să aibă o cifra octanică mai mare.
Șoferii nu știu că o cifra octanică mai mare nu îmbunătățește performanțele unei mașini.
Chiar şi mașinile pentru care e recomandat combustibil premium pot funcționa cu unul obişnuit, deoarece pot detecta eventualele probleme şi au capacitatea de a ajusta procesul de funcţionare. Singura pierdere pe care o pot înregistra e performanţa mai mică, însă alegerea aceasta prezintă avantajul unui cost mai scăzut.
În practică, este important să citim manualul mașinii. Dacă acesta spune că mașina TREBUIE alimentată cu benzină cu cifră octanică mare (Super, Premium, 98, 99, 100), atunci e imperios necesar să alimentăm cu astfel de benzină.
Cum influențează cifra cetanică performanțele mașinii
Motorina normală găsită în majoritatea benzinăriilor are cifra cetanică 51, motorina premium are cifra cetanică în jurul valorii 55.
În general motoarele diesel sunt proiectate astfel încât să funcţioneze optim pentru o anumită valoare a cifrei cetanice.
În cazul în care cifra cetanică este mai mică decât cea pentru care a fost proiectat motorul pot apărea următoarele fenomene dăunătoare pentru motor:
- pornire dificilă, mai ales la temperaturi scăzute sau la altitudini ridicate
- creşterea zgomotului în funcţionare
- creşterea consumului de combustibil
- creşterea nivelului de emisii poluante
- diluţia accentuată a uleiului
- uzura prematură a pieselor în mişcare
Diferența dintre benzină, motorină și kerosen
Benzina este un combustibil lichid pe care îl folosim în principal în motoarele cu combustie internă cu aprindere prin scânteie, motorina este folosită pentru motoarele cu aprindere prin compresie, iar kerosenul este combustibil pentru motoarele reactoare din aviație.
În consecință, diferența dintre benzină și kerosen și motorină este în principal în aplicațiile lor majore.
O altă diferență importantă între benzină și kerosen și motorină se află la punctul de fierbere. Benzina are un punct de fierbere scăzut, în timp ce kerosenul are un punct de fierbere moderat, în timp ce motorina are un punct de fierbere ridicat.
Diferența cheie dintre benzină și kerosen și motorină este că benzina este un amestec de hidrocarburi ușoare care variază de la 4 la 12 atomi de carbon pe moleculă, iar kerosenul este un amestec de hidrocarburi cu greutate moderată care variază de la 10 la 16 atomi de carbon pe moleculă, în timp ce motorina este un amestec de hidrocarburi care variază de la 8 la 21 de atomi de carbon per moleculă.