Proiectul centralei de cogenerare este unul dintre cele mai importante inițiative ale Fondului de Investiții în Energie Kazah-Român (FIEKR), având un rol vital atât pentru rafinăria Petromidia, cât și pentru sistemul energetic național. În acest sens, partenerii logistici trebuie să fie în măsură să îndeplinească cerințele unui proiect de acest gen. Recent, firma de transport agabaritic Eastship a livrat mai multe piese agabaritice, incluzând turbinele necesare pentru acest proiect.
Transportul nu a fost o misiune ușoară, însă, datorită profesionalismului angajaților Eastship și flotei impresionante a companiei, totul a părut simplu. În spatele acestei aparențe se afla ore întregi de pregătire și planificare riguroasă, pentru a garanta transportul în siguranță atât pentru încărcătură, cât și pentru angajați și participanții la trafic.
Eastship a avut în vedere toate aspectele transportului:
- Operațiuni portuare – au supervizat descărcarea pieselor din navă și stocarea lor temporară în port, pe ceea ce se numesc „picioare de elefant”.
- Studiu de rută – înainte de a prelua din portul Constanța, echipa Eastship a realizat o evaluare detaliată a traseului urmat. Această evaluare include măsurarea înălțimii și lățimii pasajelor, identificarea obstacolelor și a altor factori care ar putea afecta transportul mărfurilor.
- Fixare prin lashing – aceasta presupune fixarea autobuzelor cu chingi, pentru a asigura stabilitatea în timpul transportului. Deși pare un pas simplu, totul se face cu calcul și conform unei scheme detaliate.
- Transport însoțit de escortă de poliție – din cauza dimensiunilor depășite, a limitărilor traseului și a importanței strategice a încărcăturii, a fost necesară prezența unei echipe de poliție care să însoțească convoiul agabaritic pentru unele transporturi.
Modalitatea în care au fost livrate cele două turbine este impresionantă și poate fi ușor verificată prin intermediul internetului, deoarece există clipuri video și imagini cu această operațiune.
În 19 august 2020, prin intermediul Fondului de Investiții în Energie Kazah Român (FIEKR), a fost semnat un contract cu Calik Enerji din Turcia, pentru construcția centralei de cogenerare. Proiectul, valorând 140 de milioane de dolari, are ca scop final generarea anuală a 11 milioane de dolari sub formă de impozite plătite statului.
Până în prezent, lucrările au decurs conform calendarului, iar dacă totul va fi în regulă, centrala ar trebui să devină funcțională la sfârșitul lunii iulie 2023.
În contextul acestei construcții, cele mai importante piese tehnologice sunt două turbine principale. Transportul acestora nu a fost deloc ușor, deoarece sunt piese voluminoase, cu o greutate de peste 200 de tone fiecare, care trebuie transportate cu grijă, astfel încât să ajungă la destinație complet funcționale și în cele mai bune condiții.
Turbinele au fost realizate la fabrica Siemens din Finspang, Suedia, iar transportul lor până în România s-a făcut pe cale maritimă, urmat de transport terestru în țară. Folosirea acestor turbine în România este o premieră, iar cei responsabili pentru transportul lor au ales să colaboreze cu profesioniștii de la Eastship, pentru a se asigura că totul va fi în regulă.
Despre Eastship
EASTSHIP este o companie cu capital 100% românesc, cu sedii în Constanța, Cluj-Napoca și București. Deși activitatea principală este cea de Project Cargo, adică transportul mărfurilor care nu au dimensiuni suficient de mici pentru a intra în containere, activitatea sa nu se limitează la aceasta. EASTSHIP oferă servicii de: management de proiecte, transporturi speciale, mutări industriale, servicii portuare, brokeraj barje și agenturare nave.
Compania dispune de o flotă impresionantă, formată din peste 15 capete tractor, semi-trailere specializate de diferite dimensiuni și trailere modulare, care însumează peste 84 de axe. De asemenea, compania are la dispoziție macarale de port și personal specializat, inclusiv electricieni, sudori și ingineri, pentru a gestiona cu succes fiecare detaliu al transportului terestru, maritim și fluvial. Echipele Eastship pot oferi suport în ceea ce privește documentele vamale, studiile de traseu, analizele de pod, survey-urile, ridicările și manipulările cu ajutorul cricurilor, construcțiile de rampe, calculul de încărcare și schițele de fixare a încărcăturilor.