Distribuția unei mașini este o componentă care prelungește durata de viață a motorului și este reprezentată de ansamblul pieselor care controlează timpii de ardere ai motorului și schimbul gazelor din cilindri.
În general, distribuția este alcătuită din curea dințată de antrenare, rola de ghidare și rola întinzătoare; în unele cazuri, kitul de distribuție cuprinde și pompa de apă.
Distribuția poate fi de două feluri: distribuție pe curea și distribuție pe lanț, aceasta din urmă fiind mai rar întâlnită, dar mai rezistentă.
Ce se întâmplă dacă cedează cureaua sau lanțul de distribuție
De multe ori când cumpărăm o mașină riscăm să mizăm pe încrederea în fostul proprietar care ne spune că a făcut de curând distribuția automobilului. În cazul în care acesta ne-a mințit ne vom trezi cu mașina oprită brusc în mijlocul străzii, după ce vom auzi o bubuitură la motor. Motivul? Cureaua sau lanțul de la distribuție au cedat.
Dacă motorul este pe curea, daunele sunt mai mici. O curea de cauciuc este ușoară, nu are putere să rupă nici măcar carcasa de protecție. În general, în astfel de situații, instalezi un kit de distribuție nou la service și ai scăpat de probleme. Dacă însă este un motor de interferență, la un motor pe curea vei fi nevoit să înlocuiești pistoanele și supapele, care se vor fi lovit între ele.
Daca motorul este pe lanț și acesta se rupe, pagubele vor fi mult mai mari. Lanțul este o piesă metalică grea, care, odată ce se rupe la o turație înaltă, poate sparge și blocul motor, chiulasa și chiar poate să îndoaie arborele cotit (vilbrochenul). De obicei, daca se rupe lanțul în mers, vei avea nevoie de un motor complet nou.
La cați km se schimbă distribuția?
Producătorii susțin că distribuția trebuie schimbată la un anumit număr de kilometri și că timpul contează mai puțin.
Intervalul la care distribuția trebuie schimbată depinde de tipul kitului de distribuție ales: pentru distribuția pe curea este recomandat ca aceasta să fie schimbată la aproximativ 60.000 de kilometri parcurși, însă durata de viață a distribuției pe lanț poate varia între 180.000 și 400.000 de kilometri sau, în lipsa folosirii frecvente, după o anumită perioadă (4-5 ani, din cauza deteriorării materialelor în timp).
De la producător la producător, timpul estimat ca fiind optim pentru o schimbare de distribuție poate fi diferit. De exemplu, pentru schimbarea distribuției la Logan, este mai importantă distanța parcursă cu autoturismul decât timpul propriu-zis – la motoarele Renault este ideal ca distribuția să fie schimbată la aproximativ 60.000 de kilometri parcurși și, daca este necesara depășirea acestei limite, kitul de distribuție trebuie înlocuit cât mai repede cu putință.
Ce distribuție este mai bună: pe lanț sau pe curea?
Un lanț de distribuție e mai rezistent și ține mai mulți kilometri ca o curea, dar este mai scump, mai zgomotos și dacă cedează, face pagube mai mari. O curea este silențioasă și în caz că se strică nu produce pagube multe, în plus, costă și puțin. Dar trebuie schimbată împreună cu rolele întinzătoare și cu pompa de apă.
Cel mai mare dezavantaj al curelei este că trebuie schimbată la un interval de 100.000 de kilometri. Așadar, concluzia este relativ simplă: dacă ai de gând sa mergi sute de mii de kilometri pe an, poate mai rentabil ar fi un lanț, dar dacă faci 10-15.000 de kilometri pe an, atunci o curea este mai bună.