TopGear.ro Diverse 4 Inovații auto realizate de NASA

4 Inovații auto realizate de NASA

de TopGear

Tehnologia spațială dezvoltată de și pentru NASA a ajuns inclusiv în interiorul mașinilor noastre și chiar pe pistele de curse auto. Colaborările viitoare cu industria auto și producătorii auto ar putea schimba modul în care ajungem de la punctul A la punctul B.

Iată câteva exemple, prezentate de https://www.technology.org/, prin care Agenţia spaţială americană (NASA) a contribuit la impulsionarea unor  inovații auto.

1. Standardele NASA au ajutat la proiectarea scaunelor auto confortabile.

Este posibil ca dacă astăzi numărul șoferilor care se plâng de scaunele incomode este mai mic decât în trecut, acest lucru să se datoreză NASA.

Când astronauții se aflau la prima stație spațială, NASA a studiat postura pe care corpurile lor au luat-o în mod natural în microgravitate.

Cercetările inițiale și studiile ulterioare au ajutat la proiectarea a o mulțime de lucruri, începând cu zonele de lucru ale Stației Spațiale Internaționale până la interiorul navei spațiale Orion și scaunele auto pentru vehiculele de pe Pământ.

Nissan Motor Company a apelat la cercetarea NASA ca punct de plecare pentru dezvoltarea unui nou scaun pentru șoferi.

La fel ca un astronaut, șoferul unei mașini trebuie să fie în siguranță și să se simtă confortabil pentru a conduce vehiculul eficient pentru perioade lungi de timp.

După ani de cercetări de la începutul anilor 2000 și rezultate pozitive, producătorul auto a lansat Zero Gravity Seats pentru modelul Nissan Altima 2013 scaunul realizat în baza cercetărilor NASA.

Astăzi, designul este folosit în diferite modele Nissan.

2. Senzorii din anvelopele navelor spațiale avertizează șoferii cu privire la cauciucurile dezumflate

 Senzorii din anvelopele navelor spațiale avertizează șoferii cu privire la cauciucurile dezumflate

O anvelopă dezumflată poate lua șoferii prin surprindere. Totuși acest lucru ar trebui să se întâmple mai rar astăzi, datorită senzorilor minusculi care aprind o avertizare în bordul mașinii ori de câte ori anvelopele pierd din presiune.

Presiunea adecvată a anvelopelor a fost crucială pentru o aterizare sigură a navetei spațiale pe Pământ, dar în primele zile ale programului nu a existat o modalitate bună de a măsura cu precizie presiunea în zbor.

Printre alte soluții explorate de NASA, agenția a cerut unei companii să construiască un senzor de presiune a anvelopelor pentru naveta spațială.

Tehnologia transformă presiunea în rezistență electrică și generează rezultate ce pot fi interpretate în timp real. După ce compania a livrat dispozitivul către NASA, au adaptat senzorul și pentru mașini.

3. Avariile la motoarele mașinilor, reparate pe baza nanotehnologiei, în urma unei cercetări  NASA

Frecarea cauzează uzura componentelor navelor spațiale dar și a motoarelor auto. Lubrifianții care reduc fricțiunea întârzie și reduc la minimum această deteriorare inevitabilă.

NASA a fost interesată de materialele care ar putea readuce piesele deteriorate într-o stare nouă, fără a fi nevoie se le înlocuiască, și a finanțat cercetarea utilizării nanotehnologiei.

Scopul a fost de a folosi un lubrifiant lichid existent pentru a transporta nanoparticulele până la punctul de frecare pentru a umple fisuri mici sau urme de uzură.

Cercetările inițiale au identificat cel mai bun material – un tip de ceramică – care s-a dovedit eficient, durabil și netoxic.

Cercetările au continuat în sectorul privat. Astăzi, zeci de mii de mașini și camioane folosesc formula pentru a menține piesele motorului în stare bună.

4. Tehnologia NASA protejează șoferii de curse de căldura extremă și dureri de cap.

Tehnologia NASA protejează șoferii de curse de căldura extremă și dureri de cap.

Piloții mașinilor de curse de mare viteză sunt supuși la temperaturi ridicate. Temperaturile din interiorul mașinii pot ajunge până la aproximativ 70 grade Celsius.

Căldura extremă vine prin peretele care desparte cabina de motor, tunelul de transmisie și podea.

Bazându-se pe materialele folosite pentru a proteja naveta spațială de temperaturile resimțite în timp ce naveta intră înapoi în atmosfera Pământului, o companie a creat seturi de izolație pentru a proteja piloții de curse de expunerea la căldură excesivă.

Un alt produs secundar al curselor auto este fumul care poate provoca dureri de cap, greață și amețeli.

Inginerii de curse au adaptat o tehnologie spațială NASA pentru a crea un filtru care elimină 99% din toate particulele din aer. Filtrul oferă șoferilor aer curat și proaspăt.

Related Articles